Biologická léčba chronické rinosinusitidy s nosními polypy

Úvod

Chronická rinosinusitida s nosními polypy (CRSwNP) je jedním z fenotypů chronické rinosinusitidy. I přes relativně vysokou prevalenci (2-4%) není dosud plně objasněna etiopatogeneze onemocnění. Onemocnění spadá mezi zánětlivé stavy zprostředkované Th2 lymfocyty (označované jako zánět 2.typu, podobně jako astma či atopická dermatitida). V patogenezi tohoto zánětu se nejvíce uplatňují interleukiny IL-4, IL-5 a IL-13.

Standardní léčebné postupy se opírají o zmírňování symptomů onemocnění (laváže nosní dutiny solnými roztoky, intranazální kortikosteroidy či krátkodobě podávané systémové kortikosteroidy). Při nedostatečném efektu těchto postupů je indikován chirurgický zákrok v podobě funkční endonazální chirurgie (FESS). U části pacientů nicméně tyto postupy nevedou k dlouhodobě dobrým výsledkům a dochází k častým relapsům onemocnění a symptomatické rekurenci polypózy.

V posledním vydání EPOS 2020 a jeho aktualizaci EPOS/EUFOREA 2023 pak najdeme nové dělení chronických rinosinusitid s důrazem na endotypizaci onemocnění a indikační kritéria k léčbě CRSwNP monoklonálními protilátkami.

Biologika indikovaná k léčbě CRSwNP

Na základě recentních poznatků došlo k vývoji protilátek, které jsou schopny cílit na jednotlivé cytokiny uplatňující se v patogenezi zánětu 2. typu. Tyto protilátky jsou indikovány jako adjuvantní léčba k intranazální kortikoterapii u pacientů s těžkým a nekontrolovatelným průběhem CRSwNP.

• dupilumab (anti-IL4Ralfa)
  • omalizumab (anti-IgE)
  • mepolizumab (anti-IL-5)

První plně humánní monoklonální protilátkou v této indikaci byl schválen dupilumab (přípravek Dupixent). Tato protilátka blokuje receptor IL-4alfa a zamezuje tak signálním cestám IL-4 a IL-13. Humanizovanou protilátkou, která se váže na volný imunoglobulin E (IgE) v krvi a intersticiální tekutině a blokuje jeho signalizaci, je omalizumab (Xolair). Nejnověji schválenou humanizovanou monoklonální protilátkou která se váže na IL-5, čímž zabraňuje jeho navázání na receptor IL-5alfa a tak jeho signalizaci, je mepolizumab (Nucala).

U všech tří preparátu byla v randomizovaných, placebem kontrolovaných a dvojitě zaslepených studií 3. fáze patrna siginifikantní redukce velikosti nosních polypů, zmírnění symptomu nosní obstrukce, zlepšení kvality života a léčba byla pacienty dobře tolerována.

Léčiva jsou aplikována v subkutánních injekcích či předplněných perech v intervalu jednou za 2 či jednou za 4 týdny (dle preparátu).

Centra biologické léčby

Dupilumab (léčivý přípravek Dupixent) je od 1. 11. 2023 hrazen u pacientů splňujících indikační kritéria z prostředků veřejného zdravotního pojištění.

• Data pacientů jsou vkládána do českého registru pacientů, vytvořeného ORL společností ve spolupráci s Institutem biostatistiky a analýz (odkaz na registr). V rámci center je povinnost zadávání pacientů do registru (pro splnění podmínek úhrady léčiv pojišťovnou). Odborný garant registru MUDr. Zdeněk Knížek (zdenek.knizek@nempk.cz).

Důležité upozornění: Léčivý přípravek Dupixent lze od 1. 11. 2023 předepisovat jen jako centrovou léčbu s úhradou zdravotními pojišťovnami, přes paragraf 16 již dále žádat nelze. Nelze ani přes paragraf 16 žádat o prodloužení léčby u pacientů zavedených na léčbu mimo centra. Pacienti zavedení na Dupilumab mimo centra musí být převedeni pro další předepisování léčby do center biologické léčby.

Ostatní biologika

U ostatních preparátů je v současnosti nutno žádat o schválení úhrady léčby přes paragraf 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Tento proces není vázán na centra biologické léčby.

Vedoucí Rinologické sekce – MUD. Jan Vodička, Ph.D., jan.vodicka@nempk.cz

Odborný garant registru – MUDr. Zdeněk Knížek, zdenek.knizek@nempk.cz

Literatura

1. Fokkens WJ., Lund VJ., Hopkins C., et al. European Position Paper on Rhinosinusitis and Nasal Polyps 2020. Rhinology. 2020 Feb 20;58(Suppl S29):1-464.

2. Fokkens WJ., Viskens A-S., Backer V., et al. EPOS/EUFOREA update on indication and evaluation of Biologics in Chronic Rhinosinusitida with Nasal Polyps 2023. Rhinolog. 2023 Jun 1;61(3):194-202.

3. Bachert C., Han JK., Desrosiers M., et al. Efficacy and safety of dupilumab in patients with severe chronic rhinosinusitis with nasal polyps (LIBERTY NP SINUS-24 and LIBERTY NP SINUS-52): results from two multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group phase 3 trials. Lancet 2019 Nov 2;394(10209):1638-1650.

4. Gevaert P., Omachi TA., Corren J., et al. Efficacy and safety of omalizumab in nasal polyposis: 2 randomized phase 3 trials. J Allergy Clin Immunol. 2020 Sep;146(3)595-605.

5. Han JK., Bachert C., Fokkens W., et al. Mepolizumab for chronic rhinosinusitis with nasal polyps (SYNAPSE): a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet Respir Med. 2021 Oct;9(10):1141-1153.

6. Balatková Z., Knížek Z., Vodička J., Plzák J. Biologická léčba chronické rinosinusitidy. Otorinolaryngol Foniatr, 2021, 70(2), 109-114. doi.org/10.48095/ccorl2021109

7. Knížek Z., Vodička J., Balatková Z., et al.  Biologická léčba chronické rinosinusitidy: příručka pro praxi. Praha: Česká společnost otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, 2023. Dostupné z: https://www.otorinolaryngologie.cz/content/uploads/2022/06/43_ppp_biologicka-lecba.pdf